Två uppsättningar RAM-minnen på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Två uppsättningar RAM-minnen på moderkortet?

Hej,

Jag köpte nyligen detta moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1903977/asus-tuf-gaming-b760-plus...
ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4

Till moderkortet köpte jag en ny uppsättning RAM-minnen, nämligen dessa:
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart

På mitt gamla moderkort hade jag också ett par Corsair-minnen, också dessa DDR4 Corsair Vengeance LPX Svart, som jag köpte runt 2016 tror jag. De har en frekvens på 2132Mhz.

Vad jag undrar är om man kan installera alla dessa fyra RAM-minnen på det nya moderkortet? Skulle det vara fördelaktigt? Jag skulle då få totalt 48 GB RAM.

Jag har installerat de två nya RAM-minnena på moderkortets designerade RAM-portar DDR4-DIMM_A2 och DDR4-DIMM_B2. Jag antar att de gamla 16 GB paret skulle gå in i DDR4-DIMM_A1 och DDR4-DIMM_B1?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan gå, om de stödjer samma spänning och om du kan hitta en hastighet som båda kitten stödjer (troligtvis den långsammare).
Så frågan är 48 GB långsamma minnen eller 32 GB snabba minnen?

Kan du hitta artikelnumret på de gamla minnet, det bör stå på en etikett på dem?
(Bör heta någonting liknande: CMK32GX4M2A2133C13)

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan gå, om de stödjer samma spänning och om du kan hitta en hastighet som båda kitten stödjer (troligtvis den långsammare).
Så frågan är 48 GB långsamma minnen eller 32 GB snabba minnen?

Kan du hitta artikelnumret på de gamla minnet, det bör stå på en etikett på dem?
(Bör heta någonting liknande: CMK32GX4M2A2133C13)

Tack för svaret!

Jag kollar på baksidan av de gamla RAM-minnena, och finner detta:

CMK16GX4M2B3000C15
DDR4 Gen6 i5/7 16GB(2X8 GB) 163302633329562
3000MHz 15-17-17-35 1.35V ver 5.2

När jag kollade med programmet Speccy, innan jag köpte det nya moderkortet, så stod det såhär:
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)

Användaren @shugge sa då att om det står 1066Mhz i aktivitetshanteraren (eller annat program) så är det i praktiken 2132Mhz effektiv hastighet.

Vad tror du om detta?

Men står det mellan långsammare RAM och snabbare så väljer jag snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för svaret!

Jag kollar på baksidan av de gamla RAM-minnena, och finner detta:

CMK16GX4M2B3000C15
DDR4 Gen6 i5/7 16GB(2X8 GB) 163302633329562
3000MHz 15-17-17-35 1.35V ver 5.2

När jag kollade med programmet Speccy, innan jag köpte det nya moderkortet, så stod det såhär:
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)

Användaren @shugge sa då att om det står 1066Mhz i aktivitetshanteraren (eller annat program) så är det i praktiken 2132Mhz effektiv hastighet.

Vad tror du om detta?

Dina gamla minnen är DDR4-3000, men du körde dem endast i 2133-hastighet om uppgifterna från Speccy stämmer. För att köra dem i full hastighet så krävs det att du slår på profilen för minnena i BIOS, annars kör de i 2133 standardhastighet.

Skrivet av Felidae:

Men står det mellan långsammare RAM och snabbare så väljer jag snabbare!

Ja, alla minnen måste köra samma hastighet, så blandar du minnen så blir det ofta de långsammaste som styr. Det kan gå att överklocka de långsammare, men att få blandade minnen att lira i högre hastigheter brukar vara svårt. Om du inte vet att du har nytta av mer än 32GB så är det troligtvis mer besvär än det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Dina gamla minnen är DDR4-3000, men du körde dem endast i 2133-hastighet om uppgifterna från Speccy stämmer. För att köra dem i full hastighet så krävs det att du slår på profilen för minnena i BIOS, annars kör de i 2133 standardhastighet.
Ja, alla minnen måste köra samma hastighet, så blandar du minnen så blir det ofta de långsammaste som styr. Det kan gå att överklocka de långsammare, men att få blandade minnen att lira i högre hastigheter brukar vara svårt. Om du inte vet att du har nytta av mer än 32GB så är det troligtvis mer besvär än det är värt.

Tack för svaret herr/fröken ost!

Då lärde jag mig något nytt! Segt som fan att jag körde minnena långsammare än jag hade behövt i flera år. Hade jag haft lite vett så hade jag ju vetat om det du nu nämnde till mig om att slå på den högre profilen i BIOS. Jaja, ingen mening att gråta över spilld mjölk.

Meh, då skippar jag det hela. Jag nöjer mig bra med mina nya 32:are.

Jag antar att jag får gå in i BIOS och slå på högre hastigheter nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Jag antar att jag får gå in i BIOS och slå på högre hastigheter nu då?

Ja, det borde finnas en inställning för XMP direkt på första sidan i BIOS där du bara kan välja profilen inbakad i minnena.

Permalänk
Medlem

@Felidae som jag svarade i din förra tråd "Dessutom kan de förmodligen köras i högre hastighet än 2132Mhz om man ändrar inställningarna i BIOS." så hade du kunnat överklocka minnena till en högre hastighet, alltså 3000MHz nu när vi vet mer exakt vilka minnen du hade sedan innan.

Men hade jag varit i din sits så hade jag enbart kört med de nya snabbare minnena och nöjt mig med 32GB.
Men slå på XMP i BIOS för deras fulla potential

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för svaret!

Jag kollar på baksidan av de gamla RAM-minnena, och finner detta:

CMK16GX4M2B3000C15
DDR4 Gen6 i5/7 16GB(2X8 GB) 163302633329562
3000MHz 15-17-17-35 1.35V ver 5.2

När jag kollade med programmet Speccy, innan jag köpte det nya moderkortet, så stod det såhär:
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)

Användaren @shugge sa då att om det står 1066Mhz i aktivitetshanteraren (eller annat program) så är det i praktiken 2132Mhz effektiv hastighet.

Vad tror du om detta?

Men står det mellan långsammare RAM och snabbare så väljer jag snabbare!

I och med att det är 3000 MHz minnen istället för 2133 MHz så hade i alla fall jag testat med alla minnen i. Prestandaskillnaden är ju mindre med den högre hastigheten. Har du tur så kan de lira snyggt i 3000 MHz, och då är ju 48 GB inte helt fel ifall du behöver det.
Sedan finns ju problemet att det kan vara svårt att använda 4 stickor oavsett vilket kan göra att det inte fungerar ändå.

Hade absolut inte skadat att testa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det borde finnas en inställning för XMP direkt på första sidan i BIOS där du bara kan välja profilen inbakad i minnena.

Härligt, då ska jag se om jag kan klicka på rätt knappar och få det att fungera!

Skrivet av shugge:

@Felidae som jag svarade i din förra tråd "Dessutom kan de förmodligen köras i högre hastighet än 2132Mhz om man ändrar inställningarna i BIOS." så hade du kunnat överklocka minnena till en högre hastighet, alltså 3000MHz nu när vi vet mer exakt vilka minnen du hade sedan innan.

Men hade jag varit i din sits så hade jag enbart kört med de nya snabbare minnena och nöjt mig med 32GB.
Men slå på XMP i BIOS för deras fulla potential

Hej shugge!

Haha, det gjorde du visst. Efter att ha läst ditt förra inlägg så måste jag ha glömt av att det var precis det du föreslog att jag skulle göra! Jaja, nu har jag 32GB i alla fall, och de ska väl komma till nytta.

Skrivet av loefet:

I och med att det är 3000 MHz minnen istället för 2133 MHz så hade i alla fall jag testat med alla minnen i. Prestandaskillnaden är ju mindre med den högre hastigheten. Har du tur så kan de lira snyggt i 3000 MHz, och då är ju 48 GB inte helt fel ifall du behöver det.
Sedan finns ju problemet att det kan vara svårt att använda 4 stickor oavsett vilket kan göra att det inte fungerar ändå.

Hade absolut inte skadat att testa i alla fall.

Frågan är ju om jag behöver 48GB, vilket jag nog definitivt inte gör, när allt kommer omkring. Jag tänkte bara att 16GB minnena fungerar alldeles utmärkt, och att det är synd att låta dem samla damm eller slänga dem.

Ett annat problem är att den gigantiska Noctua NH-D15 måste tas av och ominstalleras varje gång jag vill pilla med RAM-minnena. Tar man av kylaren måste man pilla rent med kylpastan och applicera ny sådan, vilket är så sjukt jävla jobbigt, kan jag tycka. Jag antar att jag kan ta en dag någon helg och testa med RAM-minnena och ställa in mig mentalt på att jag kommer behöva pilla en hel massa, men just nu pallar jag inte.

Bra tips, hursomhelst!